Case Study: UCP/UMCG

Met de komst van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) per 1 januari 2020 is het van belang dat doelgroepen binnen de ggz ingelicht worden over de grote veranderingen die deze wet met zich mee brengt. Voor veel van deze doelgroepen zijn al allerlei soorten middelen in het leven geroepen ter ondersteuning en om informatie te bieden over deze nieuwe wet. Voor de belangrijkste doelgroep, namelijk patiënten is vrijwel nog niets ontwikkeld om hen te ondersteunen en te informeren. Vooral op momenten wanneer het slecht met hen gaat en er toch hele belangrijke keuzes gemaakt moeten worden.

De Wvggz geeft psychiatrische patiënten en naasten meer inspraak bij de toepassing van verplichte zorg. Zo worden ze meer betrokken bij beslissingen over hoe en waar verplichte zorg wordt toegepast. In een nieuwe maatregel dat zorgmachtiging heet, hebben patiënten de mogelijkheid een eigen plan van aanpak te schrijven om verplichte zorg te voorkomen. Hier kunnen voorkeuren en wensen van de patiënt in worden meegenomen. Dit lijkt voor nu nog een onmogelijke en onuitvoerbare opdracht voor patiënten. Van hieruit is ook meer aandacht ontstaan om hier wat voor te ontwikkelen. Het doel van het UCP was daarom om een digitaal interactief platform op te zetten speciaal voor patiënten. De informatie die daar aangeboden wordt moet volledig afgestemd zijn op de patiënt en moet hen de juiste informatie en ondersteuning bieden.

case study_UX_UI_design